» یادآوری کلمه عبور

شعار سال 2024 سازمان جهانی هواشناسی: خط مقدم اقدام اقلیمی

پیام تبریک رئیس سازمان هواشناسی به مناسبت روز جهانی هواشناسی

سحر تاج بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در پیامی فرا رسیدن روز جهانی هواشناسی را تبریک گفت.

به‌نقل از روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، متن این پیام به شرح زیر است:

بنام پروردگار جان و خرد

 

افزایش پیامدهای فرین وضع هوا و اقلیم به عنوان یکی از پدیده‌های مخرب تغییرات اقلیمی، جوامع سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار  داده است. ثبت چندین رکورد دمایی طی سال ۲۰۲۳ یکی از مهمترین عوامل تشدید وقوع این پدیده‌ها در سراسر جهان است و پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان از روند تقویت این وضعیت  برای سال ۲۰۲۴ دارد.

اقلیم زمین یکی از بحرانی ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد و مراکز ملی هواشناسی و آبشناسی در سراسر دنیا کلیدی ترین بازیگران ارائه اطلاعات و خدمات مرتبط با تغییر اقلیم می‌باشند. سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران در کنار دانش و تجهیزات منحصر به فرد در اختیار، پیشرو در ارائه خدمات مرتبط کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم در کشور است.

پایش، پیش بینی و پیش آگاهی‌های اقلیمی به کمک ابزاری که بیش از ۶۰ سال در اختیار این سازمان است صورت می‌پذیرد و می‌تواند گام نخستین تصمیم سازی برای تصمیم گیران کلان کشور باشد و به همین سبب روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۴ «در خط مقدم اقدام اقلیمی» نامگذاری شده است. از این رو توسعه شبکه ایستگاههای دیدبانی  با هدف پایش بهینه اقلیم، اولویت اول این سازمان است.

از سوی دیگر به منظور ارتقای بهینه سامانه‌های هشدار سریع مقرر شده است که طرح ابتکاری «هشدار سریع برای همه» تا سال ۲۰۲۷ در تمامی کشورها مستقر شود تا یکی از محورهای اصلی سازگاری و کاهش خطر بلایا و همچنین توسعه پایدار در کشورها از جمله ایران راه اندازی گردد.

این مهم نیازمند همسویی تمام متولیان مرتبط با اقلیم در سراسر کشور است تا تاثیر گذاری نقش این چرخه ارزشمند بر همگان به ویژه سیاستگذاران تراز بالای کشور روشن تر شود.

همه ما باید با ایستادگی و استقامت در خط مقدم اقدامات اقلیمی به چالش‌های بی سابقه زیست محیطی حساسیت بیشتری نشان دهیم تا تلاش امروز ما سلامت و ایمنی بیشتری برای فردای این خاک فراهم نماید.

اینجانب ضمن تقدیر از همکاران بزرگوارم در سازمان هواشناسی کشور به سبب تلاش‌های تاثیرگذارشان در توسعه و تداوم پایش، تولید پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های مرتبط با وضع هوا و اقلیم، روز جهانی هواشناسی را به یکایک این عزیزان تبریک عرض می‌کنم و پایداری اقلیم سرزمین عزیزمان را به عنوان سرمایه اصلی نسل‌های فردا از پروردگار متعال آرزومندم.

 

سحر تاج بخش مسلمان

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور

کد خبر: 1015
  تاریخ خبر : 1403/01/05
 روابط عمومی
 266

    تماس با ما

  • آدرس : بوشهر _ میدان نیروی انتظامی _ خ شهید فکوری
  • تلفن : 5-33342843 077
  • فکس : 33342840 077
  • پست الکترونیکی : bushehr@irimo.ir

آمار بازدیدکنندگان

  • بازدید دیروز : 40,738
  • بازدید امروز : 18,180
  • کاربران آنلاین : 132
  • بازدید کل : 17,321,178